Doporučení

našeho specialisty - výživového poradce
Na této stránce Vás budeme seznamovat s tipy našeho výživového specialisty.

Zaměřeno na čočku

12/9/2017

„Luštěniny jsou zdravé a měli bychom je alespoň jedenkrát týdně zařazovat do našeho jídelníčku. Všechny luštěniny jsou přirozeně bezlepkové a rozhodně stojí za naši pozornost.“ Vysvětluje Milan Merva, specialista na zdravý životní styl značky Menu Gold a osobní trenér. Jak je na tom čočka, jaké jsou její druhy a co přináší našemu tělu?

 
Čočka hnědá a tmavozelená
Čočka je vysoce energetická a výživná luštěnina, která obsahuje jen málo tuku. Je bohatá na kyselinu listovou a železo, obě látky, pomáhají předcházet chudokrevnosti. Čočka je jednou z nejstarších pěstovaných plodin.  Je vhodná pro seniory, kteří ji velmi dobře znají a jsou zvyklí ji využívat v kuchyni.


Čočka červená
Červená čočka je bohatým zdrojem železa, selenu, fosforu, zinku, vitamínu B6. Škroby obsažené v čočce (i jiných luštěninách) se díky obsahu vlákniny vstřebávají pomalu a umožňují tak rovnoměrné uvolňování glukózy do krve. Díky tomu je vhodná například jako rychlá odpolední svačina. Rovnoměrně uvolňování glukózy je důležité také pro udržení stabilní hladiny krevního cukru zejména pro diabetiky, ale i pro kohokoliv kdo se snaží hubnout. Červená čočka se výborně hodí i jako první koncentrovanější zdroj bílkovin pro miminka již od prvních měsíců při zavádění tuhé stravy a díky absenci nadýmavých látek i pro kojící maminky.


Čočka černá (beluga)
Černá čočka beluga patří mezi potraviny s vysokou nutriční hodnotou. Na 100 g má dvojnásobné množství bílkovin (24 g) než třeba tofu (10 g), spoustu vlákniny a její černý pigment obsahuje antioxidanty, které se nacházejí ve velké míře v bobulovém ovoci (například v borůvkách a ostružinách). Je také dobrým zdrojem vitamínů B a minerálů (například železa a hořčíku). Na rozdíl od ostatních luštěnin, belugu není nutné před přípravou namáčet.


Bílkoviny jsou důležité pro růst a obnovu organismu, vláknina snižuje cholesterol a vyrovnává hladinu cukru v krvi, čímž zamezuje výkyvům glykémie po jídle. Její dostatečná konzumace pomáhá přecházet kardiovaskulárním onemocněním. Obecně v České republice konzumujeme menší množství vlákniny, než se doporučuje. 100 g černé čočky pokryje vaši denní potřebu vlákniny z poloviny.

 

Doporučení:
    Pravidelným používáním luštěnin předejdete nadýmání a vaše tělo si zvykne na lepší využití látek v luštěninách obsažených.
    Luštěniny je vhodné před vařením namáčet.
    Používejte čerstvé nikoliv konzervované luštěniny.
    Pro snížení nadýmání vařte luštěniny s bylinkami.

Please reload

© 2017 by LaFood