Fazolový rozcestník: kvalitní potravina pro svalovce i diabetiky

Hodí se jako příloha k masu i rybě. A navíc pomáhají budovat svalovou hmotu. Jejich kouzlo rovněž spočívá v jednoduché přípravě. Řeč je o fazolích. Zpozornit by měli i ti, kteří do svého jídelníčku zařazují málo zeleniny. Právě fazole jim mohou posloužit jako slušná kompenzace. Fazole se totiž řadí mezi hodnotné luštěniny obsahující významné množství bílkovin (cca 20g/100g), proto by jimi neměli pohrdnout ani svalovci. Dále obsahují rozpustnou i nerozpustnou vlákninu (více jak 8g/100g), takže ti, co nejí dostatečné množství zeleniny, si fazolemi mohou vhodně doplnit jídelníček. Zároveň však fazole mají malé množství tuku (0,5-1,5g/100g). A nejen to. „Jeden šálek vařených fazolí denně může snížit hladinu LDL cholesterolu až o 20%, stabilizovat inzulín a krevní cukr, snížit krevní tlak i riziko infarktu. Zajišťuje pravidelný odchod stolice, aktivizuje trávicí trakt. U konzumentů s citlivějším trávením mohou fazole zpočátku vyvolávat plynatost, která postupně mizí, protože časem se tělo dokáže jejich trávení přizpůsobit,“ vyzdvihuje výhody fazolí specialista na zdravý životní styl značky Menu Gold Mgr. Milan Merva.

1. Adzuki Fazole Adzuki pocházejí z Číny a vynikají jemnou oříškovou chutí. Obsahují mnoho bílkovin, fosforu, vápníku a zasytí na delší dobu. Doporučují se při ledvinových onemocněních. Namáčí se na 3-4h a výhodou je, že se voda po namočení nemusí slévat. Vaří se 1 hod v tlakovém hrnci.

2. Mungo Fazole Mungo pochází z Indie a pěstuje se v Číně a Thajsku. Je významným zdrojem železa, vitaminů, draslíku, hořčíku a nejčastěji má olivově zelenou nebo červenou barvu. Chutí připomíná zelený hrášek a je dobře stravitelná. Je vhodná k naklíčení´, neboť nepodléhá hnilobě či plesnivění. Její chuť vynikne v kombinaci s kari kořením. Namáčí se na 4-8 hodin a voda se slévá. Vaří se 10 min v tlakovém hrnci (45 min v normálním hrnci).

3. Bílá Fazole bílá je plochá fazole s krémovou strukturou a jemnou chutí. Používá se k přípravě různých druhů jídel. Díky své jemné struktuře se výborně hodí na výrobu fazolového pyré. Před uvařením se namáčí na 8-12 hodin. Bílá fazole je vhodná na polévky, pomazánky, saláty, zapečení, přílohy apod. Vaří se 20 min v tlakovém hrnci (1,5 hod v normálním hrnci).

4. Purpurová Velké purpurové fazole jsou po uvaření měkké a mají jemnou neutrální chuť. Ideálně se hodí do míchaných salátů nebo jako zavářka do polévek. Chuť můžeme oživit kořením a bylinkami - bazalkou, majoránkou nebo tymiánem. Purpurovou fazoli namočíme na 4 hodiny do vlažné vody. Vaříme v nové vodě doměkka.

5. Barevná Vyznačuje se moučnou konzistencí a umožňuje široké využití. „Hodí se skvěle do polévek, salátů, omáček, na zapečení nebo pyré. Barevné fazole dozrávají v červené, hnědé i černé barvě. Při úpravě jim nevadí ostřejší kořenění, a proto jsou ty pravé např. pro přípravu Chilli con carne,“ radí Merva.

6. Červená Pochází ze střední Ameriky, ale pěstuje se i v západní Africe. Je označována i jako „chilli fazole“. Fazole jsou poměrně velké, mají červenou až hnědou barvu. Po uvaření do měkka získávají jemně nasládlou chuť. Výborně se hodí jako příloha k rýžovým a kukuřičným pokrmům. Červené fazole se kombinují s cayenským pepřem nebo pálivou paprikou. Pro urychlení vaření se namáčí na 12-24 hodin. Vaříme 1,5 hod (nebo 20 minut v tlakovém hrnci).

7. Černé oko Tato fazole krémově bílé barvy je charakteristická skvrnou, černé nebo žluté barvy, připomínající oko. Má jemnou neutrální chuť, kterou lze zvýraznit kořením či bylinkami a obsahuje významné množství kyseliny listové. Díky neutrální chuti ji lze použít do různých druhů pokrmů, obzvláště se hodí do polévek a zeleninových nákypů. Pochází a pěstuje se v Jižní Africe, v současnosti je hlavním dodavatelem Kalifornie. Namáčí se na 8-12 hod, přičemž délka vaření je 1 hod (v tlakovém hrnci cca 15 min).

8. Pinto Fazole pinto je typická svou pikantní moučnou chutí. A proto je velmi oblíbená v Mexiku a USA. Obsahem živin se podobá ostatním fazolím. Často je konzumována ve směsi s rýží zabalená v kukuřičné tortille. Namáčí se na 8-12h a pro lepší stravitelnost doporučuji s bylinkami. Vaří se 1,5 hod (v tlakovém hrnci cca 20 min). „Konzumace fazolí je vhodná v jakoukoli denní dobu. Nedoporučuji je konzumovat pouze před pohybovou aktivitou, neboť můžou vyvolat, pro velký obsah vlákniny, zažívací potíže. Hodí se ovšem jako zdroj rostlinných bílkovin po tréninku a navíc jsou přirozeně bezlepkové,“ vysvětlil specialista na zdraví a životní styl společnosti La Food Mgr. Milan Merva.

Nejlepší příspěvky
Nejnovější příspěvky
Archiv

© 2017 by LaFood